Do podstawowego zakresu działania WYDZIAŁU ORGANIZACYJNO - PRAWNEGO należy w szczególności:
- W zakresie organizacji i funkcjonowania Starostwa:
- opracowywanie projektów dokumentów ustalających organizację i zasady zarządzania, a w szczególności Regulaminu Organizacyjnego i Regulaminu Pracy oraz kontrolowanie ich realizacji,
- obsługa kancelaryjno – biurowa Starosty, Wicestarosty i etatowego członka Zarządu,
- organizacja obiegu dokumentów w Starostwie,
- prowadzenie zbioru upoważnień do załatwiania spraw w imieniu Starosty oraz zbioru porozumień dotyczących spraw powierzonych innym jednostkom,
- wykonywanie zadań związanych z wyborami,
- wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków,
- prowadzenie spraw osobowych pracowników Starostwa oraz kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie spraw związanych z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
- organizowanie szkoleń i doskonalenie zawodowe pracowników,
- prowadzenie archiwum Starostwa,
- prowadzenie spraw gospodarczych zapewniających techniczne i materialne warunki funkcjonowania Starostwa,
- prowadzenie całości spraw z zakresu informatyki i komputeryzacji, w tym administrowanie elektroniczną platformą usług administracji publicznej ePUAP,
- planowanie, przygotowywanie oraz przeprowadzanie postępowań o zamówienie publiczne w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz wewnętrzne akty Zarządu i Starosty.
- wsparcie działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w zakresie spraw organizacyjno-biurowych i administracyjnych.
- W zakresie spraw obywatelskich - realizowanie zadań wynikających z ustaw: o cmentarzach i chowaniu zmarłych, kodeks cywilny, o repatriacji, o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, o rzeczach znalezionych, o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej, w tym m.in.:
- udzielanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z zagranicy,
- przyjmowanie zawiadomień o znalezieniu rzeczy zagubionych oraz prowadzenie dalszego postępowania do czasu ich odbioru oraz likwidacja niepodjętych depozytów,
- organizowanie pomocy repatriantom w zakresie pokrycia kosztów remontu lokalu mieszkalnego i aktywizacji zawodowej,
- organizowanie na terenie powiatu obchodów rocznic w celu upamiętnienia walki o niepodległość,
- koordynowanie działań związanych z udzielaniem nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej oraz realizacja zadań wynikających z przepisów prawa w tym zakresie,
- wnioskowanie o udzielenie dotacji na wypłatę świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka.
- W zakresie obsługi prawnej - zapewnienie obsługi prawnej Rady i Starostwa, zgodnie
z postanowieniami ustawy o radcach prawnych, a w szczególności:
- nadzór właścicielski nad Szpitalem Powiatu Bytowskiego Sp. z o.o. w Bytowie oraz Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej w Bytowie S.A.,
- przygotowywanie merytoryczne zgromadzeń wspólników Szpitala Powiatu Bytowskiego Sp. z o.o. w Bytowie oraz walnych zgromadzeń akcjonariuszy Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Bytowie S.A.,
- udział w opracowywaniu i uzgadnianiu projektów aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty, w tym ich opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym,
- udzielanie wyjaśnień, sporządzanie opinii prawnych,
- uczestniczenie w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez Powiat,
- sprawowanie doradztwa prawnego w sprawach wynikających z funkcji właściciela, a także z funkcji organu założycielskiego,
- opiniowanie projektów rozstrzygnięć w sprawach sporów kompetencyjnych,
- występowanie w charakterze pełnomocnika Starosty lub Powiatu w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi,
- współuczestniczenie w organizowaniu doskonalenia zawodowego pracowników,
- radcy prawni udzielają opinii na pisemny wniosek w sprawie wraz z propozycją rozstrzygnięcia przez wnoszącego.
4. W sprawach ochrony informacji niejawnych - wykonywanie zadań z ustawy o ochronie informacji niejawnych, a w szczególności:
- opracowywanie planów ochrony Starostwa oraz nadzorowanie ich realizacji,
- kontrolowanie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w tym okresowe kontrolowanie ewidencji, materiałów i procedur obiegu dokumentów,
- ochrona systemów i sieci teleinformatycznych oraz bieżące kontrolowanie zgodności funkcjonowania sieci lub systemów teleinformatycznych z wymaganiami bezpieczeństwa,
- prowadzenie kancelarii tajnej,
- prowadzenie spraw związanych ze zwykłym postępowaniem sprawdzającym i wydawaniem świadectw bezpieczeństwa oraz prowadzenie ewidencji wydanych „poświadczeń bezpieczeństwa” i upoważnień do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”,
- prowadzenie szkoleń dla pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- podejmowanie, w uzgodnieniu ze Starostą działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia zasad ochrony informacji niejawnych,
- opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących postępowania z informacjami niejawnymi, w tym dotyczących ich klasyfikacji, ewidencji, przechowywania, przetwarzania i udostępniania.
5. W sprawach zarządzania kryzysowego, obronności i obrony cywilnej - realizowanie zadań wynikających z ustaw: o zarządzaniu kryzysowym, o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, o stanie klęski żywiołowej, o państwowym ratownictwie medycznym, o ochronie przeciwpożarowej, w tym m.in.:
- z zakresu zarządzania kryzysowego:
a) monitorowanie, planowanie, zapobieganie skutkom zagrożeń oraz ich usuwanie na terenie Powiatu,
b) planowanie cywilne,
c) organizacja, przygotowywanie i udział w szkoleniach i ćwiczeniach w ramach działania struktur zarządzania kryzysowego z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami,
d) realizowanie zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
e) zapewnienie funkcjonowania, dokumentowanie działań oraz obsługa Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i innych zespołów powoływanych przez Starostę w celu realizacji zadań zarządzania kryzysowego,
f) organizowanie i kierowanie akcjami zwalczającymi klęski żywiołowe oraz wnioskowanie o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych i osobistych w przypadku niewystarczających środków będących w dyspozycji Starosty dla zwalczania tych klęsk,
g) współpracowanie z organizacjami społecznymi, pozarządowymi i instytucjami działającymi na obszarze Powiatu w tym ze służbami, inspekcjami, strażami i Wydziałami Starostwa w zakresie ograniczenia występowania zagrożeń,
h) planowanie i koordynowanie realizacji procesu odbudowy po sytuacji kryzysowej;
i) podejmowanie działań organizacyjnych na terenie powiatu, zmierzających do zapewnienia czasu dotarcia zespołów ratownictwa medycznego do zdarzenia, - z zakresu obrony cywilnej:
a) wykonywanie zadań z zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Powiatu,
b) kierowanie przygotowaniami i realizacją obrony cywilnej przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne na terenie Powiatu,
c) utrzymywanie w stałej gotowości do działania systemu łączności telefonicznej i radiowej, nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
d) nadzorowanie realizacji zadań obrony cywilnej i powszechnej samoobrony ludności w jednostkach samorządu terytorialnego i podmiotach gospodarczych,
e) upowszechnianie obrony cywilnej oraz przygotowanie ludności do uczestnictwa w powszechnej samoobronie,
f) prowadzenie magazynu sprzętu obrony cywilnej; - z zakresu obronności:
a) opracowywanie planu Akcji Kurierskiej,
b) organizowanie alarmowego uzupełniania sił zbrojnych,
c) realizowanie zadań w zakresie przygotowywania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,
d) opracowywanie planu operacyjnego funkcjonowania Powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
e) opracowywanie planu przygotowań publicznej i niepublicznej służby zdrowia Powiatu na potrzeby obronne państwa,
f) opracowywanie zakresu działania Starostwa w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju,
g) opracowywanie dokumentacji Stałego Dyżuru,
h) opracowywanie planu przemieszczenia i funkcjonowania Starostwa na głównym stanowisku kierowania w zapasowym miejscu pracy,
i) prowadzenie spraw wynikających z obowiązków państwa gospodarza,
j) realizowanie zadań związanych z kwalifikacją wojskową,
k) współpracowanie z terenowymi organami administracji wojskowej,
l) reklamowanie pracowników i radnych będących żołnierzami rezerwy z obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny; - z zakresu bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego, w tym:
a) obsługa administracyjno – biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
b) współdziałanie z innymi podmiotami w zakresie opracowywania i realizacji Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
c) występowanie do służb, inspekcji i straży o przedstawianie sprawozdań z działalności oraz planów działania oraz współdziałanie w zakresie zapobiegania zagrożeniom, monitorowania zagrożeń oraz usuwania ich skutków;
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Mirosław Jażdżewski | 23-12-2010 12:59 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 23-12-2010 | |
Ostatnia aktualizacja: | Grzegorz Ryngwelski | 11-07-2024 13:17 |